Etter over ti år i fast jobb i Adresseavisen forlot Ketil Keiseraas, Asle Dragsten Liebech og Thomas Bruaset trygg inntekt og forutsigbar hverdag for å følge gründerdrømmen. De startet bedriften Adtube, og eventyret ble et faktum.

– «Hva i alle dager har du gjort nå?» spurte moren min. Men folk synes at det er tøft gjort, og vi har omsider fått full støtte fra både venner og familie.

Ketil Keiseraas humrer. Det er litt over et halvt år siden han forlot fast jobb i Adresseavisen for å skape den digitale annonseplattformen Adtube sammen med kollegene Asle og Thomas.

De tre møtte hverandre i Adressa, og ideen om Adtube ble til gjennom mange år med prat rundt kaffemaskinen. Og det uten at de la merke til det, der og da.

– Vi har årevis med erfaring innen annonsering, programmering og automatisering. Adtube ble til da vi innså at vi kunne sy sammen alle de små ideene vi gjennom årene hadde drøftet ved kaffemaskinen, sier Thomas.

 
forretningside
 

Automatisk annonsering

Den digitale annonseplattformen automatiserer annonseringen for kunder med store varekataloger – for eksempel nettbutikker eller arrangementer.

– Da sparer du mye tid – og penger. Siden Adtube er koblet direkte mot annonsekanaler som Google og Facebook, trenger du kun å forholde deg til oss. Du slipper å gå innom mange ulike systemer når du skal annonsere, og du får også oversikt over all aktivitet på ett og samme sted, forklarer Ketil.

Betaversjonen av Adtube er like rundt hjørnet. Derfra blir det fullt kjør. Pågangen fra folk som er interessert er allerede stor. Og snart skal de ut i Europa og resten av verden.

– Nå skal vi teste og fintune systemet, og så skal vi ekspandere. I utgangspunktet trenger vi bare å oversette til andre språk og legge til flere valutaer. Dette er et produkt som kunder i hele verden har behov for, sier Ketil.

 
investering
 

Ny hverdag, ny motivasjon

Etter henholdsvis 5, 9 og 16 år med fast jobb i Adressa, var Asle, Ketil og Thomas spente på hvordan de skulle kombinere Adtube og den nye hverdagen med kone og barn.

– Vi føler jo et press, siden vi må stå på egne ben økonomisk. Men hverdagen blir også mye mer fleksibel. Jeg kan jobbe når det passer meg, og siden vi jobber med noe vi har tro på er det til og med gøy å jobbe på kveldstid, sier Asle.

For å kunne brødfø familien hjemme i oppstartsperioden, visste gründerne at de trengte investorer. Investeringen kom fra LEN, som også kunne tilby rådgivning fra forretningsutviklere og kontorlokaler i inkubatoren på Piren.

– LEN er en av få investorer som går inn i en så tidlig fase, og vi så også at de hadde kompetansen vi trengte for å utvikle firmaet. Derfor følte vi at de passet oss bra, sier Ketil.

Både Ketil, Asle og Thomas har fått ny giv i arbeidsdagen etter at de startet Adtube. Asle sier:

– Det er utrolig inspirerende å være i et gründermiljø, og å skape noe nytt. Det å være gründer er mer enn en jobb – det er en livsstil.